Bonul fiscal, dovada că un comerciant plătește corect taxele

Articol de Sorin Ţîrcă, 22 August 2025, 12:17
În perioada 1 iulie – 17 august 2025, inspectorii antifraudă fiscală au desfășurat verificări la mai multe unități din domeniul HoReCa, pe baza datelor din sistemul Ro-e-Case de marcat electronice. Scopul a fost acela de a vedea dacă unitățile de alimentație publică respectă obligația legală de a emite bonuri fiscale pentru serviciile plătite în numerar. Rezultatele acțiunilor antifraudă arată că, în anumite cazuri, clienții au primit doar note de plată sau înștiințări, fără bon fiscal. Această practică nu respectă legea și afectează corecta colectare a veniturilor bugetare. În domeniul HoReCa, fiecare client are mai multe drepturi.
Purtătorul de cuvânt al Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice Brașov, Oana Gonțea:
La plata numerar, clienții trebuie să solicite și să primească bonul fiscal, acesta fiind documentul obligatoriu care atestă tranzacția. În situația plăților prin card, clientul are dreptul să solicite emiterea și înmânarea bonului fiscal. La plata cu cardul de credit sau debit, operatorii economici nu au obligația legală de a emite și înmâna bonul fiscal, însă acesta poate fi tipărit și oferit la cererea expresă a clientului. În cazul în care comercianții refuză emiterea și înmânarea bonului fiscal, cu excepția situației defectării aparatelor de marcat electronice fiscale atunci când se emit chitanțe potrivit legii, clientul are dreptul de a beneficia de bunul achiziționat sau de serviciu prestat, fără plata contravalorii acestuia.
ANAF îi încurajează pe cetățeni să se implice activ în prevenirea și combaterea acestui fenomen. Prezența bonului fiscal este dovada plății serviciului și garanția că tranzacția a fost înregistrată si fiscalizată corect.