Studiu | Fără cadouri de Sărbători din cauza stresului
84% dintre cumpărători declară că sunt predispuşi să renunţe la coşurile de cumpărături în perioada Sărbătorilor din cauza stresului şi a frustrării generate de procesul de achiziţie, conform unui studiu anual realizat de Accenture.

Articol de Theodora Ghiorghiu, 08 Octombrie 2025, 10:44
Peste 80% dintre consumatori intenţionează să abandoneze coşurile de cumpărături de Sărbători din cauza stresului, iar cei mai predispuși să renunțe la cadouri sunt Millenialii și cei din Generaţia Z.
Studiul făcut la nivel internațional, arată că principalele surse de stres sunt presiunea de a găsi cadoul perfect (75% dintre respondenţi), teama de a lua o decizie greşită (73%) şi volumul tot mai mare de reclame şi opţiuni disponibile. În 2025, 82% dintre consumatori afirmă că se simt bombardaţi de publicitate (faţă de 78% în 2024), iar 77% spun că diversitatea prea mare de produse le îngreunează procesul decizional (faţă de 74% anul trecut), scrie Agerpres.
De unde cumpărăm?
45% dintre consumatori preferă magazinele fizice pentru a evalua produsele direct, 48% se bazează pe recomandările prietenilor şi familiei, o treime (34%) caută inspiraţie pe reţelele sociale, iar unul din cinci declară că va folosi asistenţi conversaţionali, precum ChatGPT sau Claude, pentru a lua decizii mai rapide.
„Tehnologiile bazate pe inteligenţă artificială, precum AI generativă, pot reduce 'stresul cumpărătorilor'. Această tehnologie poate oferi experienţe care par mai personale, relevante şi potrivite momentului, prin recomandarea de opţiuni, compararea caracteristicilor şi chiar simplificarea alegerilor.”, a declarat Jill Standish, lider global Retail la Accenture, citat de Agerpres.
Prima fază a sondajului anual Accenture dedicat cumpărăturilor de Sărbători, realizată în august 2025, a implicat 3.000 de consumatori din 10 ţări. Respondenţii au provenit din Australia, Brazilia, Canada, Franţa, Germania, Italia, Spania, Suedia, Marea Britanie şi SUA.
Citește și Părinți din Italia dau în judecată Facebook, Instagram și TikTok