ACUM:
21.00
Monday Jazz
Urmează:
23.00
Transilvania by night
Apoi:
0.00
Transilvania by night

Arhivă : Știri din Brașov Înapoi

Istoria icoanelor pe sticlă în Transilvania, mărturie a spiritualității poporului român

Publicat: luni, 30 August 2021 , ora 18.28
Sursa foto: Facebook / Muzeul de Etnografie Brașov
Sursa foto: Facebook / Muzeul de Etnografie Brașov
Patru muzee au încheiat o colaborare pentru promovarea icoanelor pe sticlă provenite din Șcheii Brașovului.


Tezaurul național de artă sacră este scos la lumină de Muzeul de Etnografie Brașov, în parteneriat cu Muzeul Județean de Etnografie și Artă Populară „Maramureș” din Baia Mare, Muzeul Țării Făgărașului „Valer Literat” și Muzeul Bisericii „Sfântul Nicolae – Prima Școală Românească” din Brașov.


A fost inițiativa Muzeului de Etnografie din Brașov - care are misiunea asta de a promova patrimoniul cultural al vechilor comunități din Brașov și județ - și am căutat muzee care să aibă și ele elemente de patrimoniu cultural similare cu cele din colecția noastră”, a spus istoricul Alexandru Stănescu.


Icoanele pe sticlă realizate în Șcheii Brașovului au și câteva particularități, cum ar fi culorile utilizate. Pentru că vorbim de o zonă bogată, față de celelalte unde se pictau icoane pe sticlă, cele de aici o înfățișează, de exemplu, pe Maica Domnului cu podoabe prețioase și cu veșminte de preț. De asemenea, în icoane apar zone din cartier, cum ar fi Biserica Sfântul Nicolae.


Proiectul cu cea mai mare parte din finanțare nerambursabilă va avea câteva activități principale.


Vom avea ca activități două expoziții - una pe care o vom realiza la Baia Mare, în Muzeul de Etnografie de acolo, alta care se va realiza aici în Brașov. Vom avea și niște workshop-uri în care oamenii se vor iniția fie în tainele picturii icoanei pe sticlă și pe lemn, cum sunt cele din Brașov, fie în tehnici de pictură tradițională pe lemn sau pe sticlă, cum vor fi atelierele din Baia Mare”, a adăugat Alexandru Stănescu.


În Șchei, realizarea și vânzarea icoanelor pe sticlă era o activitate făcută în serie. Dacă în altă parte se spune că icoanele erau duse la târguri cu traista sau cu samarul, șcheienii le transportau cu carul, ajungând, astfel, în întreaga țară, dar și la Budapesta sau la Viena.


Sorin Țârcă