Inteligența artificială, test dificil pentru mediul academic. Picat deja de studenții UnitBv
Puțini studenți brașoveni au fost prezenți, miercuri după amiază, la conferința susținută de dr. Ștefan Popenici, pe tema: „Inteligența artificială în procesul de predare-învățare-evaluare”.

Articol de Adina Chirvasă, 09 Octombrie 2025, 13:34
Evenimentul a avut loc la Centrul Multicultural de la Rectorat și li s-a adresat nu doar cadrelor didactice ale Universității Transilvania, ci și studenților care chiar în 1 octombrie și-au exprimat nemulțumirile legate de interzicerea – prin Regulament - a folosirii AI-ului în redactarea și conceperea lucrărilor suspuse evaluării și notării.
Unii dintre cei care au luat parte la conferință au susținut că ei nu folosesc ChatGPT, Gemini sau alte instrumente de inteligență artificială:
Pe de altă parte, însă, profesorii știu că studenții folosesc AI-ul și spun că nu neapărat faptul că îl folosesc este problema:
Dincolo însă de aceste lucruri, dr. Ștefan Popenici a subliniat faptul că mediul academic nu este el pregătit pentru AI. Și nu doar în România, ci și la universități din străinătate.
“Este o provocare majoră pentru universitățile din toată lumea. Domeniul universitar este prins nepregătit pentru provocarea lansată de inteligența artificială, care este sub controlul unor corporații care au o putere imensă, inclusiv în a construi o imagine a impactului inteligenței artificiale, care este favorabil celor care o vând. Sunt provocări legate de plagiat, sunt provocări legate de manipulare, sunt provocări legate de siguranța datelor. Implicațiile sunt majore. Vă dau un singur exemplu - nu este o coincidență faptul că Silicon Valley este orientat atât de mult spre extrema dreaptă și este și faptul că în jurul lumii avem o creștere a extremei drepte. ChatGPT nu învață de la noi, ChatGPT fură de la noi. Ne fură date, ne fură informații, fură viitorul, pentru că datele alea au impact asupra viitorului tău. Eu cred că este important să citim cărți în continuare. Nu sunt împotriva tehnologiei, iubesc tehnologia, o folosesc intens, trebuie folosită, trebuie discernământ și trebuie să ne folosim creierul nostru, nu al lor”.
Dr. Ștefan Popenici este cercetător în domeniul inteligenței artificiale, specializat în pedagogie, politici educaționale și internaționalizarea învățământului superior, precum și impactul noilor tehnologii in reforma educației și a predat în aceste specialități în universități din Canada, Australia, Noua Zeelandă.