Petiție publică pentru aprobarea serviciului de închiriere a trotinetelor electrice din municipiul Brașov
Operatorii susțin că nu au o statistică a accidentărilor provocate cu trotinetele electrice închiriate, dar nu au existat victime făcute de cei care au închiriat trotinetele.

Articol de Radio România Brașov, 16 Iunie 2025, 15:17
După ce Comisia de Circulație a refuzat acordarea autorizației de funcționare pentru 2025 celor doi operatori care le închiriau, Asociația Coaliția pentru Economia Digitală a lansat astăzi petiția pe platforma vremtrotinete.ro, care până la acest moment a adunat doar 13 semnături.
Reprezentanții municipalității spun că sunt motive întemeiate pentru care nu a fost dată autorizația.
Purtătorul de cuvânt al Primăriei municipiului Brașov, Sorin Toarcea:
Operatorii serviciului de închiriere trotinete electrice trebuie să prezinte acestei comisii soluții concrete pentru gestionarea eficientă a închirierii. Aceste soluții se referă la locurile în care după utilizare sunt lăsate trotinetele, astfel încât să nu le mai găsim pe trotuare, să nu le mai găsim pe carosabil, pe locurile de parcare, în zonele verzi. De asemenea, modul în care sunt utilizate, să nu se circule pe trotuare, să nu fie mai multe persoane care utilizează o singură trotinetă. Respectarea vârstei minime pentru utilizarea acestor trotinete. În momentul când vor veni cu soluții concrete și realiste cu privire la aceste solicitări, Comisia de Circulație va analiza din nou propunerea operatorilor.
Reprezentanții Asociației Coaliția pentru Economia Digitală spun că ei au găsit soluțiile pentru problemele ridicate. Inclusiv pentru viteza trotinetelor în anumite zone, precum parcurile, pentru că aceasta poate fi redusă din aplicație, susțin reprezentanții Asociației.
Cătălin Codreanu:
Amândoi operatorii au identificat soluții pentru chestiunile ridicate de primărie, de la identificarea locurilor de parcare prestabilite în centrul orașului și chiar am mers până la a le extinde la nivelul întregului oraș. Limitarea vitezei și accesul interzis în zonele pietonale, lucru care era deja implementat. Mai mult decât atât, serviciile de trotinete închiriate pot să interzică accesul în anumite zone pe care primăria le dorește în funcție de necesitățile urbane. Inclusiv sesiuni de educație rutieră pe care le-am realizat cu Poliția Română au fost puse pe masa soluțiilor. Cei doi operatori au în aplicație inclusiv soluții de teste cognitive pentru a determina eventuali utilizatori care ar folosi trotinetele sub influența băuturilor alcoolice. Inclusiv patrule pietonale care ar strânge și colecta trotinetele abandonate pe domeniul public.
Operatorii susțin că nu au o statistică a accidentărilor provocate cu trotinetele electrice închiriate, dar nu au existat victime făcute de cei care au închiriat trotinetele, mai spun ei.
Cei de la Spitalul Clinic Județean de Urgență Brașov susțin că numărul accidentărilor a scăzut drastic odată cu interzicerea acestor trotinete.
În schimb, s-au înmulțit cazurile de intervenție medicală la copiii accidentați în timp ce se deplasau cu bicicletele sau trotinetele. Purtătorul de cuvânt al Spitalului de Copii Brașov, dr. Marcel Albean:
Odată cu venirea căldurii, sigur că și numărul celor care circulă cu astfel de mijloace de transport a crescut. Și copiii, da, și ei sunt accidentați, chiar și ieri am avut un accident de bicicletă destul de urât. Unele se soldează cu accidente foarte grave, rupturi de splină, de ficat, deci rupturi de organe interne, ca să nu mai vorbim de fracturi la membre. Traumatismele craniene sunt destul de frecvente în cazurile astea. Deci nu pot să vă spun un număr exact, dar în fiecare săptămână sunt probleme.
Brașovenii intervievați inclusiv de Radio România Brașov FM au reclamat de fiecare dată situația celor care închiriau trotinetele electrice, de la două sau trei persoane care mergeau pe aceeași trotinetă, persoane care mergeau cu viteză chiar în jurul parcurilor sau trotinete lăsate oriunde pe domeniul public. Inclusiv la coșul de gunoi.
AUTORI: ADINA CHIRVASĂ ȘI CAMELIA VLAD