FOTO Proiectul trenului metropolitan a ajuns în faza ridicărilor topografice și a studiilor geotehnice
Proiectul primăriei include 3 magistrale și 34 de stații care vor conecta mai multe cartiere ale Brașovului, zona metropolitană, dar și o legătură cu Sfântu Gheorghe. Obiectivul primăriei este să acceseze o finanțare europeană pentru acest proiect.
Articol de Marian Stoica, 05 Noiembrie 2025, 16:07
Una dintre soluțiile primăriei de a reduce traficul auto, în special cel generat de autoturismele proprii, din oraș și din zona metropolitană către oraș, este introducerea unei rețele de trenuri metropolitane, una dintre cele mai bune soluții de mobilitate sustenabilă.
Astfel, în parteneriat cu Consiliul Județean și Asociația de Transport Brașov, ne propunem introducerea acestui sistem de transport feroviar pe trei magistrale, amenajarea de stații în interiorul orașului, modernizarea stațiilor din zona metropolitană și achiziția de garnituri de tren.
În acest fel, trenul metropolitan le va oferi brașovenilor și celor din localitățile din jur posibilitatea de a ajunge rapid și eficient în cartierele situate de-a lungul liniilor feroviare, la aeroport sau în zonele cu parcuri industriale, facilitând astfel accesul angajaților către locurile de muncă.
Pentru realizarea acestui sistem, municipalitatea vrea să acceseze o finanțarea nerambursabilă de la Uniunii Europene, sens în care, în această perioadă, se lucrează la elaborarea studiului de fezabilitate, proiectantul fiind în etapa de ridicări topografice și studii geotehnice pentru zonele în care vor fi amenajate punctele de oprire de pe traseul celor trei magistrale. Primele astfel de studii se efectuează pe raza municipiului Brașov, dar se vor face pentru toate cele 34 de stații (puncte de oprire).
,,Este un proiect important, fiind una dintre cele mai bune soluțiile de mobilitate în zona metropolitană și în interiorul orașului. Vorbim despre crearea unei legături mai bune a Brașovului cu Codlea, Zărnești și Sfântu Gheorghe, și toate localitățile aflate pe aceste axe de transport, dar și cu zonele industriale din jurul orașului. În același timp, pe cele 3 direcții, brașovenii vor avea posibilitatea cu aceste trenuri metropolitane să ajungă foarte ușor dintr-un cartier în altul. Lucrăm la studiul de fezabilitate și i-am cerut proiectantului să încerce să reducă termenul de realizare al SF-ului, pentru că, din păcate, s-a întârziat foarte mult cu acest proiect, iar ceea ce se putea face în perioada 2020 -2024 trebuie să facem noi în câteva luni, ca să putem depune proiectul pentru a obține finanțarea necesară realizării lui”, a declarat primarul George Scripcaru.
Prin acest proiect se propune introducerea unui transport feroviar în zona metropolitană și cea din vecinătatea acestei zone, pe trei trasee feroviare, inclusiv o linie către Aeroportul Internațional Brașov. cu următoarele stații (Puncte de oprire – PO):
1. TM1 Halta Stupini – PO N. Labiș (propus) – PO Tractorul (propus, Nod intermodal conectat la mai multe linii de tren metropolitan) – Gara Brașov;
2. TM2 Codlea – PO Parc Industrial Ghimbav (propus) – PO Aeroportul Internațional Brașov-Ghimbav (propus) – Ghimbav – PO VGP – Gara Bartolomeu – PO Tractorul (propus) – PO Triaj (propus) – Hărman (posibil PO nou) – PO Parc Industrial Prejmer (propus) – Ilieni – Prejmer – Chichiș – Ozun – Gara Sfântu Gheorghe;
3. TM3 Gara Zărnești – General Traian Moșoiu – Halta Tohanu Vechi – Halta Romacril (Râșnov hc) – Gara Râșnov – Gara Cristian – PO Cristian Centru (propus) – PO Ina Schaeffler (propus) – PO Brașovia (propus) – Gara Bartolomeu – PO Tractorul (propus) – Gara Brașov – PO Zizin (propus) – PO Micșunica (propus) – Gara Dârste.
Studiul de fezabilitate este realizat de Asocierea TTL Planning (lider), Metrans Engineering, Bomap Engineering, termenul de execuție fiind de 12 luni de la data ordinului de execuție a lucrărilor. Valoarea realizării studiului de fezabilitate și de stabilire a indicatorilor tehnico-economici este de 6.213.750 lei plus TVA.












