Liceenii din Brașov construiesc orașul verde de mâine
35 de elevi și cadre didactice de la liceele din municipiul Brașov au participat, vineri, la festivitatea de premiere a concursului Brașovul Viitorului – Regenerare Urbană pentru Creșterea Rezilienței Climatice, organizat în cadrul proiectului LIFE ASAP - Accelerated Sub-national Climate Action & Participation through One Planet City Challenge în Sala de Consiliu a Primăriei Municipiului Brașov.

Articol de Adina Chirvasă, 30 Iunie 2025, 10:28
Proiectul, co-finanțat prin programul LIFE de către Comisia Europeană și derulat de către WWF România, își propune să accelereze acțiunile de combatere a schimbărilor climatice în orașe din România și să sprijine orașele în în procesul de raportare a emisiilor și acțiunilor climatice pe platformele EU Covenant of Mayors și CDP-ICLEI Track.
Evenimentul final a adus împreună elevii celor trei licee câștigătoare ale concursului „Brașovul Viitorului – Regenerare Urbană pentru Creșterea Rezilienței Climatice”, organizat de WWF România în parteneriat cu Asociația Română de Meteorologie Aplicată și Educație, Universitatea din București -CCMESI, Primăria Municipiului Brașov și Inspectoratul Școlar Județean Brașov.
Elevii au avut ocazia de a dialoga direct cu reprezentanți ai administrației locale și ai organizațiilor implicate în dezvoltarea durabilă a orașului. La eveniment a participat Viceprimarul Municipiului Brașov, Dan Ghiță, Teodora Nicolae din cadrul Direcției pentru PR și Comunicare, și Irina Ivanov, din partea Agenției Metropolitane pentru Dezvoltare Durabilă Brașov. Prin prezența lor, elevii s-au conectat cu inițiativele care vizează dezvoltarea durabilă a orașului lor, Brașovul urmărind să devină Oraș Verde European și Neutru din punct de vedere climatic.
Evenimentul a încheiat seria unor activități de informare și dezbatere în legătură cu atenuarea și adaptarea la schimbările climatice, realizată în cinci licee din municipiul Brașov, coordonate de Asociația Română pentru Meteorologie Aplicată și Educație în colaborare cu Universitatea din București – Facultatea de Geografie (Prof.univ.dr. habil. Cristian Iojă, Drd. Maria-Alexandra Calotă, Drd Ana-Maria Todoran, MS. Beatrice Condurache și MS Roxana-Nicoleta Vochițoiu).
Temele centrale ale atelierelor au vizat evaluarea riscurilor climatice la nivel local, percepția tinerilor asupra schimbărilor climatice și identificarea de soluții pentru adaptare la riscuri climatice precum seceta și furtunile puternice. Atelierele nu doar că au crescut gradul de conștientizare cu privire la diverse riscuri climatice, dar au pus în valoare tinerii și percepțiile lor. Ideile au conturat foarte bine realitatea curentă și acestea le-au dat un imbold pentru educația climatică.
Peste 200 de elevi au participat activ la aceste ateliere, iar 179 de chestionare completate au oferit o imagine valoroasă și pragmatică asupra modului în care tinerii percep și înțeleg schimbările climatice.
„Adaptarea la schimbările climatice nu este numai despre ce propun experții și implementează autoritățile locale, ci este despre implicarea întregii comunități în construirea rezilienței climatice. Tinerii vin cu avantajul de a avea acces la o educație care pune accent pe conștientizarea impactului societății umane asupra mediului, dar și cu libertatea de a gândi soluții fără a se raporta la preconcepții și experiențe trecute”, a declarat viceprimarul municipiului Brașov, Dan Ghiță.
„Dezbaterile din aceste săptămânii din liceele din municipiul Brașov ne-au dovedit încă o dată că toți trebuie considerați în demersurile noastre de a menține orașele ca ecosisteme prietenoase pentru oameni. Tinerii au mereu avantajul de a fi mult inovativi decât ceilalți”, a piunctat prof.univ.dr. Cristian Ioja din partea Asociației Române de Meteorologie Aplicată și Educație, coordonator al activităților.
Liceele prezente la aceste ateliere au fost:
• Colegiul Național de Informatică „Gr. Moisil” – Marele Premiul al concursului și Premiul I
• Colegiul Tehnic „Mircea Cristea” Brașov – Premiul II
• Colegiul Național Economic „Andrei Bârseanu” – Premiul III
• Colegiul Național „Unirea” Brașov
• Liceul International PREMS
Ce au spus câțiva dintre elevii participanți:
„O idee ingenioasă pentru ca ne preocupă multe probleme de mediu iar împărtășirea de idei este esențială și foarte importantă... în teorie, noi aducem schimbarea”.
„Proiectul este util pentru a descoperi noi zone ale Brașovului care necesită dezvoltare”.
„Activitățile proiectului au venit într-un moment bun, deoarece nu doar liceele de specialitate pe protecția mediului trebuie să fie informate, ci toată lumea”.
Citește și: Rezultatele finale la Bacalaureat vor fi afișate luni